• 078 681 2551
  • w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl

Geschiedenis

Geschiedenis

Van een nieuwbouw roeiboot tot een verlenging van een binnenschip tot 63 meter.

Het jaar 1924 was voor Wim Buitendijk een bewogen jaar. Hij startte toen eigen bedrijfje aan het Waaltje, een verbindings watertje tussen de Noord en de Oude Maas. Zo begon hij met de bouw van roeiboten die al spoedig werden geperfectioneerd door ze te galvaniseren.

De zaken liepen goed. De roeiboten werden opgevolgd door vletten. De eerste vlet met open stuurhut liep in 1927 van stapel. Deze was bestemd voor de de Roeiers Vereeniging Eendracht (RVE). De RVE was een grote opdrachtgever. Zo moest er bijvoorbeeld in 1937 een communicatieboot gebouwd worden van 15 x 3 meter, uitgerust met 8 cilinder 85 pK Kromhout. In September 1939 werd deze boot gevorderd voor het Ministerie van Oorlog ten behoeve van, Potonniers der Genie.

Ook van de Belgische Roeiers werden orders geboekt.

Na de oorlog, in 1947, besloot Buitendijk een nieuwe lokatie aan de Noord te kopen, om daar verder te bouwen en uit te breiden. Naast nieuwbouw van roeiboten en vletten werd ook reparatie werkzaamheden uitgevoerd.

Tot vandaag toe wordt er voornamelijk reparaties gepleegd en nieuwbouw op bestaande casco’s.

1924 De eerste Roeiboten

 

1937 Communicatieboot (15 x 3 meter) met een 8 cilinder 85 pK Kromhout.

 

1954 Rekening 14 Mei Deze rekening werd gevonden tijdens verhuizen van familie de Bruyn – ms Seolto.

 

1970 Loodsboot In 1970 werd een loodsboot gebouwd. Deze boot ging richting zee om het binnenkomende zeeschepen op te vangen en de papieren vast in orde te maken.

 

2006 Inkorting Deze werd geklonken uitgevoerd.

 

nl_NLDutch